Soja – halb või hea?



soja

Minult on päris palju küsitud, et kas ma sojatooteid ka tarbin. On ju olemas sojapiim, sojajahu, sojaviinerid/vorstid, tofu, sojakaste jne.

Olen neid nn. “lihamoodi” tooteid proovinud päris mitmel erineval kujul. Ei oskagi täna midagi head öelda. Maitset ei ole ja suur osa on neist väga kõvasti töödeldud selleks, et saada inimestele juba tuntud toodete kuju. Suvisel grillimise hooajal jõuab vahel tofu tulele, aga kindlasti ei näe ma seda, kui mingit tervislikku ja head valikut oma menüüs.

Poodides torkavad sojatooted järjest rohkem silma ja neid esitletakse, kui mingeid imelisi tervisetooteid.

Sellel on suur osa ka ettevõtmisel nimega sojaliit, kellel on püsti ka soja propageerivad lehed.

Kui neid uskuda, siis peaks kohe poodi jooksma:

Soja levikuga Euroopasse ning Ameerikasse, esitatakse kogu aeg küsimus: “Kas soja on inimese organismile kasulik või kahjulik?” Sellepärast on moodne teadus enam kui pool sajandit uurinud soja koostist ja eripära. Selle aja jooksul on esitatud hulgaliselt erakordselt huvitavaid fakte, kuid senimaani ei ole ükski teadlane söandanud kindlalt vastata eespool toodud küsimusele.

Ühed kinnitavad, et sojaubades on külluslikult väärtuslikku taimset valku, sojatoodetes on ideaalselt tasakaalus energiaväärtus ja põhitoitainete ja muude aktiivsete ainete koostis, hea antioksüdant ning soovitavad seda tarvitada kui ravimit ja profülaktilist vahendit kõigile, alates suhkruhaigetest kuni lõpetades ülekaalu all kannatajatega.
Teised väidavad, et soja võib haige organismis mitte ainult peatada, vaid ka provotseerida vähirakke, peale selle suureneb sojat tarbides oht kahjustada kilpnääret, hirmutatakse, et soja võib kiirendada ajurakkude vananemist.
Sojatoodete kasulikkus on suur ja silmnähtav, kuid süüa tuleb sojat mõõdukalt, sest juba meie esivanemad ütlesid: ”Kõik mõõdukas on tervislik.” Dietoloogide arvates kujuneb soja XXI sajandi peamiseks tervisliku toidu allikaks.

Soja alandab vere kolesteroolitaset
Soja on positiivse mõjuga südamele ja veresoontele
Soja ravib osteoporoosi e luude hõrenemist
Soja vähendab hormoonasendusravi vajadust
Soja ennetab rinna- ja eesnäärmevähki
Soja tasakaalustab veresuhkru ja insuliinitaset
Naiste menstruaaltsükli tasakaalustaja
Organismi puhastaja mürkidest

allikas: http://www.soja.ee/soja-tervislikkus

Selle leheküljeni jõudsin ma ühelt varajasemalt Telegrami artiklilt, kus kirjutati sojast natukene teises võtmes(mitte just soja ülistava artikli kõrval oli soja.ee reklaam, mis kutsus üles retsepte jagama):

Ajalooliselt on sojat peetud söödamatuks taimeks: toores sojauba on mürgine mitte ainult inimesele, vaid ka sigadele, kanadele ja kõigile teistele ühe maoga loomadele. Seda teatakse ammusest ajast kui head pinnast lämmastikuga rikastavat taime.

Esimesed, kes leidsid, et fermenteeritud soja kõlbab süüa, olid hiinlased ning esimesed sojatooted olid tempeh, natto, miso ja sojakaste. Kuid hiinlased ei söönud kunagi fermenteerimata sojatooteid, sest nad teadsid, et need ei sobi inimese toiduks…

Kui meil poes vaadata sojatooteid, siis suur osa on neist fermenteerimata!

Sojauba sisaldab fütiinhapet, mis seob organismis endaga tsinki, rauda kaltsiumi ja magneesiumi, ning teeb nende kättesaadavuse kehale võimatuks. Lisaks sisaldab sojauba trüpsiini inhibiitorit, mis peatab inimese kehas olulise ensüümi trüpsiini toimimise.

Hästi tuntud on ka asjaolu, et soja imiteerib organismis naissuguhormooni östrogeeni toimet ning uurimused on näidanud, et sojatoitu tarbiv beebi võib saada iga päev isegi kuni viie rasestumisvastase tableti jagu östrogeeni.

Suur osa maailma sojast on täna GMO, millest väidetavalt 98% läheb loomadele söödaks – kas see teeb nüüd loomsed tooted tervislikumaks või mitte on juba teine teema.

vaata veel:
Why Soy is Bad For You
170 Scientific Reasons to Lose the Soy in Your Diet
The Dangers of Soy
Could Eating Too Much Soy Be Bad for You?

Lõpuks teeb igaüks omad valikud, aga kui taimne vs loomne pool välja jätta, siis ma ei imesta, kui klassikaline viiner on tervislikum, kui kõvasti töödeldud sojamass, millest on saadud “viineri” moodi toode.

Ja mis puudutab sojapiima, siis on sellele väga palju teisi taimseid alternatiive nagu mandli ja pähklipiimad, kookospiim, kaerapiim, riisipiim, kaerapiim, kanepipiim jpt.

pilt: farmproducts.de



Kirjutas: - 21.09.2013






Lisa kommentaar (Sinu email ei jää teistele näha):


Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

*





Ole esimene, kes kuuleb uutest toodetest, retseptidest ja blogipostitustest

Liitu uudiskirjaga: